PL / EN
   

Garderoba Białołęki

Festiwal Teatralny "Garderoba Białołęki" to jedno z ważniejszych cyklicznych wydarzeń artystycznych Białołęckiego Ośrodka Kultury i jednocześnie wielkie święto miłośników teatru. Przez 15 lat przeszedł drogę od lokalnego konkursu do jednej z bardziej prestiżowych imprez teatru niezależnego, podczas której spotykają się, wymieniając doświadczenia, najlepsze zespoły z całego kraju.

"Garderoba Białołęki" ma charakter otwartego dla publiczności przeglądu połączonego z konkursem, w trakcie którego nagradzane są: najlepsze przedstawienie (Grand Prix ), reżyser, aktor i aktorka. W jury festiwalu zasiadali wybitni przedstawiciele środowiska w Polsce min: Jarosław Kilian, Lech Śliwonik, Jarosław Gajewski, Maciej Wojtyszko, Izydor Rogacki, Adam Woronowicz, Jacek Sieradzki, Łukasz Drewniak, Irena Jun i inni.

Od wielu lat tradycją Garderoby Białołęki jest powoływanie drugiego, niezależnego zespołu jurorskiego, którego członkami zostają przedstawiciele białołęckich amatorskich formacji teatralnych, przyznający nagrody i wyróżnienia jako "Loża Teatrów Białołęckich".

Pomysłodawcą, koordynatorem oraz jurorem dwunastu pierwszych edycji festiwalu był Tomasz Służewski, przedwcześnie zmarły, wieloletni dyrektor BOK.

Jury XVII Garderoby Białołęki:

Jarosław Kilian - przewodniczący jury, od 17 lat na każdej Garderobie
Reżyser teatralny i operowy, historyk sztuki, w latach 1999 - 2010 dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Warszawie, prodziekan Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie, wykładowca Collegium Civitas.

Jacek Kopciński 
Literaturoznawca, krytyk literacki i teatralny. Redaktor naczelny miesięcznika „Teatr”. Profesor Instytutu Badań Literackich PAN, szef Katedry Badań nad Teatrem i Filmem Uniwersytetu im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Witold Mrozek 
Krytyk teatralny i publicysta, od 2009 roku w zespole „Krytyki Politycznej”. Dziennikarz „Gazety Wyborczej”, wcześniej „Przekroju”. Współzałożyciel wortalu NowyTaniec.PL. W swoich tekstach zajmuje się m.in. wzajemnym oddziaływaniem tańca i teatru, choreografią krytyczną, najnowszym teatrem polskim, polityką historyczną w kulturze i jej związkami z problemem klasowości, sztukami performatywnymi i kinem. Publikował m.in. w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „Dwutygodniku”, „Krytyce Politycznej”, „Ha!arcie”, „Kinie”.


XVII Garderoba Białołęki 27-29 listopada 2015

Harmonogram

Piątek 27 listopada

15:00 – Słubice Wschodnie JA & CEKAEMISTA – Słubice >>GALERIA<<

Wcześniej ludzie wierzyli, że istnieją wojny zdobywcze, wyzwoleńcze, imperialistyczne, ludowe, mafijne albo sprawiedliwe i święte. Czasy współczesne pokazały nowy obraz wojny. Jest ona bezsensownym, absurdalnym aktem, który transformuje człowieka w zabójcę.

Sztuka Jurija Kławdijewa Ja & cekaemista jest protestem przeciwko wojnie. Jej pacyfizm nie daje szansy żadnym kompromisom, a nastrój przekazany zostaje widzowi z plakatową jasnością. Monodram Kławdijewa trudno nazwać dramatem w klasycznym znaczeniu tego słowa. Jest on jednocześnie wypowiedzią liryczną, monologiem i dialogiem,  a ponad tym wszystkim - manifestem.

16:00 – Grupa Banina MARZENIE NATASZY – Lublin >>GALERIA<<

Natasza mieszkała w Śródmieściu, pewnie na Dolnej Panny Marii w Lublinie, w starej, odrapanej kamienicy. To obok Pałacu Tetlów, gdzie zrobiliśmy spektakl. A może mieszkała na Lubartowskiej? Może uczestniczyła w bójkach dolnej z górną częścią ulicy? A może jest z mojego podwórka na Niecałej? Obecnie mieszka z bogatym chłopakiem Iwanem. Nataszka wciąż jednak poluje na swojego księcia z bajki... jeszcze bogatszego.

17:30 – Teatr Studio Czyczkowy WYJŚCIA – Wrocław >>GALERIA<<

Reżim opresji to nie jest sprawa wyłącznie polityczna, nie jest to sprawa tylko tych, którzy zajmowali wyraźne stanowisko, to sprawa intymnej ludzkiej obecności, sprawa wielu tych, którzy nigdy nie pisnęli słówka lub tych, którzy w zasadzie nie mieli nic do powiedzenia, chcieli jedynie wyjść z tej sytuacji.
Wyjścia to projekt teatralny inspirowany w znacznej mierze prozą Herty Müller, której opowieści o życiu i śmierci w Rumunii czasów reżimu Ceauşescu nieustannie przeplatają się ze wspomnieniami z dzieciństwa spędzonego w niemieckiej wsi w Banacie. Stały się zarówno pretekstem, jak i materiałem do stworzenia spektaklu. Pracy nad nim towarzyszyły wyprawy do Rumunii będące okazją do spotkań i rozmów z wieloma świadkami ówczesnych wydarzeń, a także z lăutari, tradycyjnymi muzykami z rejonu Gorj w Oltenii.

19:00 – Zatrzymać obrotówkę JUTRO – Kraków >>GALERIA<<

Jak zdefiniować, uchwycić, ogarnąć człowieka, który nie jest już dzieckiem, nie jest młodzieżą, nie jest nawet człowiekiem w sile wieku? Czy  pomiędzy młodością a starością jest przepaść bez dna? Czy istnieją przestrzenie, w których się rozumiemy i współodczuwamy? A co z tymi, których nie sposób ogarnąć, nie sposób zrozumieć, te nieprzyjemne i mroczne, te których się boimy? Mamy jeszcze sporo czasu....ona przyjdzie dopiero....jutro? Jacy wtedy będziemy? Inspiracją do spektaklu są "Minuty" Reportaże o starości Izy Klementowskiej.

20:30 – KONCERT NA OTWARCIE FESTIWALU: Chłopcy kontra Basia – Scena 64 >>GALERIA<<

Rozsmakowani w minionej kulturze, Chłopcy kontra Basia ubierają słowa we współczesne kompozycje, nadając im aktualny wymiar i sens. Wzbogacają swe dotychczasowe brzmienie w partie trąbek, ukulele, fortepianu. 

Dryfują pomiędzy archaicznie brzmiącymi melodiami a tanecznym groovem, eksperymentują z barwami, formą, brzmieniem. Pomimo minimalistycznego trzonu - śpiewu, kontrabasu i perkusji  - starają się wciąż zachwycać i zaskakiwać - także samych siebie.  

Podczas koncertu Chłopcy kontra Basia za prezentują płytę O, która przywołuje dawne byty, zapomniane istoty, historie z morałem, dawną wizję świata.


Sobota 28 listopada

11:30-14:30 – Warsztaty aktorskie dla uczestników - prowadzenie Piotr Cyrwus - Scena 64

15:00 – Wąsikowska/Kundera JESTEŚMY PRZYNĘTĄ, KOCHANIE! – Warszawa >>GALERIA<<

"Jesteśmy przynętą, kochanie!" to dokumentalny projekt teatralny w przeważającej części oparty na wspomnieniach i relacjach z Majdanu. Tekst został stworzony z fragmentów dzienników prowadzonych przez Marcina oraz jego rozmów z Dantem i Nataszą (z Nataszą na Facebooku, z Dantem przez Skype'a), z improwizacji aktorskich opartych na tekstach i materiałach video. Z Marcinem, który jest z nami na większości prób.

Niezwykle ważnym elementem pracy nad przedstawieniem jest fakt, że każdy z aktorów poznał "swojego" bohatera, mógł z nim porozmawiać, i z tego spotkania budować świat. Spróbować dotrzeć do odpowiedzi na pytanie o początek rewolucji dla każdego z nich. O to, co zmieniła. Na pytania o odwagę. O bezradność. Samotność. Siłę.

16:45 – Teatr Krzywa Scena FERDYDURKI – Stargard Szczeciński >>GALERIA<<

"No, Józiu, chodź, pójdziemy do szkoły." Tak zaczyna się spektakl inspirowany "szkolną" częścią wybitnej powieści Witolda Gombrowicza. Widz wrzucony zostaje w sam środek przepychanek nieszczęsnych uczniów, którym matki, stojące za płotem, ani na chwilę nie dają spokoju. Niektórzy buntują się przeciwko "pupie", lecz są i tacy, dla których "niewinność jest zaletą". Czy szkoła, ta obrończyni obyczaju i strażniczka dyscypliny, zdoła okiełznać niefrasobliwe i buńczuczne charaktery młodych mężczyzn, chłopaków i chłopiąt? - "Tylko ostro panowie, bo pupę nam zrobił!"

17:45 - Mateusz Nowak OD PRZODU I OD TYŁU – Lublin >>GALERIA<<

Treść monodramu skoncentrowana jest wokół XVIII-wiecznej Polski w przededniu jej upadku. W swej powieści, która jest niedoszłą pracą doktorską, Karol Zbyszewski wyśmiewa z równą werwą polityków ze zwalczających się obozów, duchowieństwo, wojsko, nie oszczędzając też króla ani głównego bohatera, autora "Powrotu posła". Wykpiwa pijaństwo, lenistwo, lekkomyślność, zamiłowanie do pustego frazesu i gestu, dewocję, pieniactwo polityczne i inne przywary, całe społeczeństwo czyniąc w jakimś sensie odpowiedzialnym za klęskę rozbiorów. Sceniczna adaptacja powieści Zbyszewskiego w opracowaniu Stanisława Miedziewskiego i Mateusza Nowaka korzysta z tworzonych w powieści obrazów makabrycznego świata błaznów, którymi główny bohater - król, dyryguje...

19:00 – Teatr KOD KONIEC – Dębno >>GALERIA<<

Zmierzyć się z tekstem S. Becketta nie było łatwo, ale największą obawą okazało się zderzenie formy z wrażliwością i percepcją widzów, którym to wielkie nazwisko twórcy teatru absurdu prawie nic nie mówi. Nie wiemy czy się to nam udało, ale wiemy, że Beckett nareszcie zaistniał w Teatrze KOD. Bo przecież opowiedziana historia jest wręcz banalna, a jej koniec przewidywalny już po pierwszych zdaniach, które padają z ust głównego bohatera. Jednakże potęgujący się w tej opowieści nihilizm egzystencjalny zaczyna przerażać, gdy widz ogląda świadomy, wręcz zaplanowany upadek człowieka poczciwego, pozbawionego przeszłości, pozbawionego kontaktu z bliskimi. Dla niego życie jest więzieniem, a czas - najdłuższą drogą, którą stara się pokonać najłatwiej.

20:30 – POKAZ MISTRZOWSKI: Jan Peszek SCENARIUSZ DLA NIEISTNIEJĄCEGO, LECZ MOŻLIWEGO AKTORA INSTRUMENTALNEGO >>GALERIA<<

"Scenariusz dla nie istniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego" powstał w 1963 roku w ciągu kilku dni, ale przez długie lata nie był wykonywany, co zresztą kompozytor jakby przewidział nadając mu charakterystyczne dopełnienie. Pisząc "Scenariusz" i dopełniając go elementami dramaturgicznymi Schaeffer od razu myślał o wykonawcy; był nim Jan Peszek. Kompozytor pilnie obserwował aktora i "układał" mu rolę niejako na przyszłość. Prawykonanie "Scenariusza" odbyło się dopiero po latach, gdy Peszek stał się aktorem innego już typu, w pełni odpowiedzialnym za sceniczny, słowny i interpretatorski kształt powierzonego mu dzieła. W osobie Jana Peszka "Scenariusz" znalazł interpretatora jedynego i najwłaściwszego. Pasja, z jaką Schaeffer mówi o życiu i sztuce udziela się publiczności. "Scenariusz" miał zawsze powodzenie, jest to dla audytorium wielka przygoda poznawcza i intelektualna.
(z programu przedstawienia, Jadwiga Hodor)


Niedziela 29 listopada

11:00-14:00 – Warsztaty aktorskie dla uczestników - prowadzenie Piotr Cyrwus - Scena 64

12:00 – Spektakl dla dzieci – pokaz specjalny: KSIĘŻNICZKA NA ZIARNKU GROCHU – Scena 64

Znana baśń H. Ch. Andersena w nowej, barwnej adaptacji. Opowieść o zabawnych ale i pełnych napięć perypetiach królewskiej rodziny i zabłąkanej dziewczynki, która pewnego, burzliwego dnia zawitała do ich pałacu. Po spektaklu odbędą się warsztaty dla dzieci biorących udział w wydarzeniu. Na warsztaty obowiązują zapisy w seketariacie BOK. Liczba miejsc ograniczona do 40 dzieci.

15:00 – Teatr Mariana Bednarka GŁĘBOKA WYSOKOŚĆ SZEROKIEJ DŁUGOŚCI – Rybnik >>GALERIA<<

Spektakl GWSD jest autorską wypowiedzią malarza-reżysera, utrzymaną w duchu surrealizmu i dadaizmu, najbliższymi mi kierunkami w sztuce XX w. Spektakl ten można nazwać kolażem muzyczno-plastyczno-teatralnym, gdyż takie pojęcia głównego tematu jak szerokość, długość, wysokość i głębokość same nasuwają rozwiązania o proweniencji plastycznej, zaś pierwiastek duchowy przyświecający tym wymiarom w zdaniu Św. Pawła, rzuca wyzwanie, by na z pozoru proste tematy-pytania odpowiedzieć pogłębioną artystycznie i duchowo (na miarę własnych możliwości) refleksją.

16:00 – Teatr Baza MATKA – Warszawa >>GALERIA<<

Jak sam autor wskazuje, "Matka" to "Niesmaczna sztuka w dwóch aktach z epilogiem". Inscenizacja tego klasycznego dzieła Stanisława Ignacego Witkiewicza jest stawianiem pytań dotyczących trudnej i często bolesnej relacji matki i jedynego syna, ale także jest niepokojem o wartość postaw etycznych wobec rodziców. Z drugiej jednak strony niezmiernie interesującym tematem dramatu jest bunt Leona przeciw pozbawionemu metafizyki społeczeństwu, przeciw wszechobecnemu materializmowi oraz jednolitości, a także braku refleksji. Jak zatem współczesny świat bliski jest tej nieco abstrakcyjnej przestrzeni "Matki"?

18:00 – Teatr Ecce Homo VATTENE! - Kielce >>GALERIA<<

Rzecz dzieje się w prowincjonalnym włoskim teatrze, dokąd przyjechał zrealizować swoje dziewiąte przedstawienie reżyser ze stolicy. Do udziału w chałturze zaprasza prawdziwą gwiazdę włoską, w której się podkochuje. Nie przeszkadza mu to jednak romansować na scenie z inną, utalentowaną aktorką. Reżyser nie ma w głowie konkretnego planu przedstawienia, nie wie do końca o czym chce opowiedzieć, więc zaczyna opisywać swoje życie małżeńskie i erotyczne. Nie zdaje sobie jednak sprawy, że do miasteczka na południu Włoch przyjechała jego żona i potajemnie podgląda  próby teatralne. Fikcja miesza się z rzeczywistością, rzeczywistość zaczyna naśladować teatr...

19:30 – Teatr Pijana Sypialnia ŁOJDYRYDY  – Warszawa >>GALERIA<<

Scenariusz spektaklu "Łojdyrydy" to historia mieszkańców dwóch sąsiadujących miejscowości: Kopydliny i Samborza. Narratorem opowieści i naszym przewodnikiem jest Jacuś - rezolutny chłopak, który wspomina lata swojego dzieciństwa i wczesnej młodości. Przywołuje klimat rodzinnych stron i powołuje na nowo do życia postaci z przeszłości: "jednego na dwie wsie" Sołtysa, znachorkę Szeptuchę czy prowadzącą bar w remizie panią Jolantę. Poznajemy także nieszczęśnika Dudę, który zbiera pieniądze na pogrzeb swojej przedwcześnie zmarłej "na jakieś dziwne schorzenie" żony. W tle rozgrywa się batalia zwaśnionych wiosek o figurę świątka o niezidentyfikowanej tożsamości.

21:00 – KOMPANIA TEATRALNA MAMRO TEATROWCY – pokaz pozakonkursowy >>GALERIA<<

Proces powstawania dzieła fascynował ludzi od zarania sztuki. Wszystko zaczęło się prawdopodobnie jeszcze w jaskiniach, gdzie nasi praprzodkowie malowali na skałach sceny polowań ku uciesze gawiedzi. Podobnie musiało być też z innymi dziedzinami sztuki, w tym również z teatrem. Podpatrywanie wielkich mistrzów ekscytowało starożytnych Greków, Rzymian, Brytyjczyków z epoki elżbietańskiej, Francuzów na dworze Ludwika XIV, klasycznych Włochów, czy romantycznych Niemców. A dziś? Czy powstawanie współczesnego dzieła sztuki może jeszcze kogoś fascynować? I czy współczesne dzieła mają jeszcze cokolwiek wspólnego ze sztuką? Kompania Teatralna Mamro też zadała sobie te pytania...

22:00 – Ogłoszenie wyników konkursu

Ceny biletów i karnetów:

27-29.11- spektakle konkursowe, bilety 5 zł (ulgowy), 8 zł (normalny) - miejsca nienumerowane.

 Karnety jednodniowe na spektakle konkursowe w cenie 10 zł (ulgowy), 20 zł (normalny) - miejsca nienumerowane.

 27.11, godz. 20:00, Koncert Chłopcy Kontra Basia, Scena 64 ul. Porajów 3, bilety: 25 zł (ulgowy), 30 zł (normalny) - miejsca nienumerowane.

 28.11, godz. 20:30, „Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego”, wyk. Jan Peszek, Sala widowiskowa BOK, bilety: 40 zł, wejściówki: 20 zł.

 29.11, godz. 12:00, „Księżniczka na ziarnku grochu”, Teatr Akademia Wyobraźni, Scena 64 ul. Porajów 3, bilety 15 zł, 40 zł (rodzinny) - miejsca nienumerowane.

Karnet na wszystkie wydarzenia festiwalu: 60 zł (ulgowy), 80 zł (normalny) - miejsca numerowane obowiązują TYLKO na spektakl "Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego".